Det
var en dag på hösten det året man skrev 1867. Skepparen
Boman låg på långslag mot hemön
med skonerten Castor, han hade
varit i kungliga huvudstaden med kalkfrakt och var nu på hemväg.
Bästeman ombord var Janne Werkelin,
han som sedan blev postförare på ön och då alltid
gick under namnet "postelejn", dessutom medföljde som
besättningsmän Jacob Engström
och Oscar Sandberg, alla voro
de fåröbor. En frisk och sugande kuling fyllde seglen och
gav god fart åt det gamla skrovet och det var rätt behagligt
ombord för att vara i slutet på september då annars
höststormarna vanligen bruka göra sig påminta. Efter
sista slaget blev det sträck till Ekeviken och till kvällen
borde de vara framme.
När tiden blev lite för lång på eftermiddagen
beslöts av ett enigt skeppsråd att sticka fyr i den rostiga
kaminen i kajutan och koka kaffe. Det var snart ordnat, men när
kaffet skulle drickas kom frågan om kaffebröd på
tapeten. Till en början hade resan varit något motig och
det medförda förrådet var, om inte slut, så
åtminstone rätt torrt, någon prima skafferivård
ägnade man sig inte åt ombord. Då kom bästemannen
ihåg att de bland lasten hade med sig två kaggar bageribröd
från Stockholm för Masse Kalboms
räkning, här skulle det nog gå att få lite färskt
bröd till kaffet.
Mattias Kalbom var bagare och handlande i en person, han hade sin
affär vid Rängarom, strax uppe vid Ekegårdarna. Här
sålde han sitt egenhändigt tillverkade kaffebröd och
"nick-nack" som han kallade småbröden. Gick affären
dåligt eller om han fick ovett av "ajkekällingarna"
för dålig kvalité på sina varor så vred
han alltid sina händer och sade: "Milde förbarmare",
sedan fick det vara hur det ville med saken.
Nu var inte Kalbom så svår att tas med, varför kunde
de då inte "byrå" den ena kaggen med kaffebröd
och få lite färskt sådant, hellre än det gamla
torra de hade, naturligtvis skulle de göra rätt för
sig och betala när de kom iland. Inte kunde väl Kalbom misstycka
över att få sälja, visst inte.
Så kom det sig att de hastigt och lustigt kommo i besittning
av det fina bagarebrödet. De hade två kaggar att välja
på en med bullar och en med skorpor, de valde den senare med
skorporna, det ansågs passa bättre för sjömän,
så knackades ena bottnen ut på denna och kaffekalaset
kunde börja. Det smakade härlig, även om de drack ur
gamla buckliga tennmuggar, som aldrig kunde minnas hur ett diskvatten
såg ut eller kändes. Men inte visste de då att de
nu spelade på sitt livs största lotteri och att de som
motspelare hade döden själv, ty om de valt den andra kaggen
hade det gått dem mycket illa.
Mot kvällningen var de som beräknat framme vid Ekeviken
där strax en större båt gick ut från Fitagarda
för att hämta iland besättningen och en del av lasten
som skulle dit. Handlaren-bagaren Kalbom var också med och mötte
båten när den kom iland. Då måste ju skepparen
avlägga rapport och tala om för honom att de brutit mot
lagar och förordningar och tagit av hans gods.
"Milde förbarmare", sade Kalbom och vred sina händer
på sedvanligt sätt, men sken strax upp när han fick
löfte om full ersättning för vad som tagits, knackade
sedan på locket ordentligt och tog en kagge under var arm och
knatade hemåt till sin affär. Det gick inte att stå
här och låta affären vara utan tillsyn hur länge
som helst, några biträden hade han inte råd att hålla
sig med.
Nästa dag var det Mikaeleaftonen och på själva Mikaelesöndagen
skulle det bli nattvardsgång i kyrkan. En så stor högtidsdag
kunde inte gås förbi utan att åtminstone någon
från var familj bevistade högmässan. Vanligast var
då att gårdens hästar spändes för bästa
skjutsvagnen eller "fjedorvagnen" och hela familjen åkte
iväg till kyrkan. Där hade nästan varenda bonde på
ön sin kyrkstall, där hästarna ställdes in under
det högmässan pågick. Då blev det ett rörligt
liv här både före och efter gudstjänsten. Det
fanns inte mindre än fyra längor med kyrkstallar, av vilka
Dämbastallar var den minsta och Langastallar den största,
den sistnämnda hade nog ett femtontal stallrum, av vilka numera
endast och allenast tre stycken finnas kvar såsom museiföremål,
de ägas också av Bungemuseet, alla övriga äro
bortrivna.
När en hel familj på det sättet skulle iväg till
kyrkan blev det mycket med arbete att ordna för söndagen.
Det var just av den anledningen som Petter
Winbergs familj vid Vinor kom på den idén,
att om de köpte kaffebröd hos Kalbom så skulle det
bli både lättare och bättre för dem. De skulle
få fint och färskt bröd eller "kaka" till
söndagen och det skulle spara en del besvär och arbete.
Så kom det sig att Vinbergs köpte hem av Kalboms nyhemkomna
och fina stockholmsbullar. De föredrog det mjuka brödet
framför skorporna, det allra helst som skarpkaggen redan varit
upptagen och sjöfolket rotat i den med tjäriga och smutsiga
fingrar.
Mikaeledagen kom och gick som andra högtidsdagar. Innan vinorfamiljen
for iväg till kyrkan drack de sitt morgonkaffe och lät sig
det fina stockholmsbrödet väl smaka. När sedan ett
par av grannensfamiljen kom för att åka med dem bjöd
artigheten att de också bjödos på kaffe och fingo
smaka av det fina brödet. Sedan bar det iväg till kyrkan,
som var fullsatt som vanligt var på den tiden. Det blev också
flera "fegor" eller bord av natt-vardsgäster, det var
också bara vanligt och precis som kyrkoherden önskade och
ville ha det. När högmässan var slut leddes hästarna
ut ur stallarna och spändes för skjutsen och hemfärden
kunde börja. Det var inte utan att det ibland blev kappkörningar,
man ville gärna visa vilka utmärkta don och hästar
man hade. I synnerhet hästarna var det inget fel på, de
var ena riktiga baddare att löpa, ofta övergick det till
sken och då var det bara frågan om körsvennen var
situationen vuxen, eljest kunde det sluta illa.
Vår vinorfamilj var inte i kappkömingstagen den här
dagen, det var som de inte kände sig riktigt friska. Och värre
blev det, när de hunnit så långt som till Simunds
häusar, dvs en ladugård vid Simunds, som låg alldeles
intill allmänna landsvägen, då måste de nästan
alla erkänna att de voro mer eller mindre sjuka.
Det var inte så långt hem, knappast en kilometer, men
det var med svårighet de kunde klara det stycket, ännu
svårare var det att få hästarna in i stallet, vagnen
fick stå kvar på gårdsplanen. Inkomna var det bara
att gå direkt till sängs och därifrån var det
flera som inte kom levande. Det var lika illa på båda
parterna och redan på eftermiddagen inträffade det första
dödsfallet.
De sjuka fingo häftig diarré, plågades av en outhärdlig
törst, de värst ansatta blevo blåaktiga i huden, hjärtat
arbetade svagt, de kunde knappast tala. Det spred sig en våg
av förskräckelse över bygden, man undrade vad det kunde
vara för en underlig sjukdom. Men snart var man på det
klara med det, det var inte mer än en tolv, tretton år
sedan koleran gick i Fårösund bland engelsmän och
fransmän som lågo där under krimkriget. Man erinrade
sig snart hela förloppet och kunde vara fullt säker om den
saken. En annan fråga var hur smittan kommit hit då man
inte hört talas om något sjukdomsfall på hela Gotland
av koleran sedan den tiden. Efter en undersökning man företog
var man snart på det klara med den saken också, det var
det fina stockholmsbrödet som var smittat, hur det nu än
gått till. Det märkvärdiga var bara att det inte var
något fel på den andra kaggens innehåll, den med
skorporna som besättningen på Castor smakat på under
resan. Om de gjort det fanns det goda skäl att tro att fartyget
aldrig kommit till land med en levande besättning, utan under
dennas sjukdom drivit till havs så att de dukat under.
Kalbom vred sina händer en gång, två gånger,
flera. Han var dödsförskräckt.
"Milde förbarmare - milde förbarmare".
Svetten lackade ner från hans panna, hur skulle han bli av med
det farliga brödet.
Den tiden trodde man bara på en medicin för den farliga
sjukdomen, spriten, allra helst cognac. Det var någon som tog
sig ett ordentligt rus och sedan vågade sig på att kasta
ut och bränna den farliga brödkaggen.
Vården av de sjuka anförtroddes åt två kvinnor,
Maria Vinberg och Anna
Wess, den senare dotter till trumslagare Wess, som trumpetade
i Carl Johans här mot Napoleon. De båda kvinnorna bodde
i ladugården vid Vinor och sades ha gått i ständigt
cognacsrus.
Sex dödsfall inträffade i sjukdomen, alla vid de båda
vinorgårdama. När det stod klart för myndigheterna
att det var kolera beslöts att man inte fick föra flera
lik genom socknen till kyrkogården, istället invigdes i
hast en begravningsplats strax i Vinors närhet, just där
Avanäsets sandområde börjar, ett ställe som kallades
för Pitsand, därför att sanden där sades vara
så torr att den skrek eller "pitade" under fötterna
när man gick på den. På denna plats blevo dock blott
två av Vinbergs barn begravda.
När själva fru Vinberg också dukade under för
sjukdomen och skulle begravas ville emellertid inte hennes släktingar
att hon skulle begravas häruppe i sanden, hon som varit en kyrksam
och hederlig kvinna, inte skulle hon på detta sätt berövas
rätten att vila på den gamla sockenkyrkogården. Till
kyrkan skulle hon, sedan finge myndigheterna säga vad de ville.
Lassa-Stoffen
(Christopher Nilsson, Lassor? \Lasses Kommentar) var inte
den som var rädd varken för myndigheter eller smitta, han
ställde kistan med liket på sin vagn, tog ett par karlar
med sig till hjälps och gav sig iväg.
När de kommit ungefär halvvägs ner till Äutsbo
luko nere vid Allnäsa mötte de prästen, kyrkoherde
J.F. Enequist, som var på
väg upp till Pitsand för att verkställa begravningen.
Det hjälpte inte att kyrkoherden hotade eller sökte övertala
i godo, Lassa-Stoffo var en självsäker herre, som det inte
gick att övertala, det var han som avgick med segern och likfärden
fortsatte till kyrkogården. Snart hade de kastat upp graven
och sänkt ner kistan, klockaren tillkallades och fick ringa i
kyrkklockan på sedvanligt vis och prästen fick sköta
sitt, allt skulle gå rätt tillväga, inte kunde den
döda hjälpa att hon fallit offer för en sådan
sjukdom som koleran, inte kunde en person som skött sitt hem
oklanderligt, besökt kyrkan och nattvarden, begravas varsomhelst
och hur som helst.
Med henne var det också slut på den farliga sjukdomen,
tydligen hade man varit försiktig och noga aktat sig för
smittans spridande, av det nersmittade brödet hade ingen annan
köpt än den olyckliga vinorfamiljen. Snart kunde den förskräckta
ortsbefolkningen återgå till sina vanliga sysslor, men
länge levde minnet av skräckdagarna när den sista koleraepidemin
gick på ön.
|